måndag 17 december 2012

Folkraceåret 2012 del 1

Eftersom inte det fanns någon rallybil i teamet detta år får vi ta en liten resumé av folkraceåret. Året började med att Jonas AW tog "tillbaka" sin licens som folkraceförare. Jag ska försöka minnas hela teamets tävlingar men minnet sviker mig ibland trots mina blott 27år.....

På bilfronten såg det bra ut tidigt, jag hade inhandlat mig en Bagge och en saabkaross. I den karossen stoppades micramotorn. Bilen var så gott som klar över vintern. Baggen däremot snyggade vi till ordentligt .

Vi skapade oss lite vinterjobb och började bygga på Manges 245a. Bygget gick bra tills ägaren tappade orken och bygget såldes senare halvfärdig.

Bilarna:
Arbetet hade börjat....


Färdig produkt...
Notera trösklarna:-)
Min och Oscars
Totalt nedplockad
 
Fronten byggdes med stil!!

Första tävlingen:

Vi bestämde oss ganska tidigt för att åka nere i Mönsterås i mitten av April. Dels hade vi aldrig varit där och dels var vi så sugna att köra. Det lev att skruva in i det sista med bilarna eftersom kammen i min bil gick av veckan innan. Ny underdel och ny topp, vid provkörningen i gropen funkade allt fint.

Väl på tävlingen funkade inte ett skit...... Jag kom ca 200m i första heatet sen började bilen gå riktigt dåligt. Många var vi som skruvade med bilen men vi fick aldrig någon fart på den. Det slutade alltså med ett åk i premiären. För Oscars del var det lite rattrost samt otur. Vi fick åka hem och ta nya tag...

Andra tävlingen:

Nu var det Oscar och Jonas tur att köra då jag befann mig på cypern. Tävlingen summerades utan några jätte bra resultat men båda var nöjda att få köra. Oscar hade lite strul med bilen som inte ville ge sig. Jonas började jakten på tempot....

Två glada Wigren saabmotorsport förare



Ett välkommet tillskott till folkraceavdelningen blev SMARAGDEN. Stefan ADO och jag spontanköpte oss en husvagn. Vilket skulle visa sig vara en riktigt bra affär!!!
Nytvättad och fin strax efter affären gick i lås.



Baggen var klar för tävling, jag anmälde mig till Kvällsracet i stan. Dock blev jag bortlottad pga för många anmälda. Jag tog upp folkvagnen till Toverum och skulle träna lite. Kände att det kunde behövas innan jag körde tävling. Det blev motorras efter tre varv och sen var kapitlet med Baggen över. Den såldes till Dennis i Edsbruk.



Motorn åkte ur iaf.
 Den kommer till Vimmerby 2013



Oscar och jag var och inhandlade mitt Vimmerbyåk. Åkte till Oskarshamn och fick med denna pärla hem.
Tre bud var det på bilen (mina tre)

Tredje tävlingen:

Att köra i Viken är alltid roligt men det går sällan bra. Några folkracetävlingar som junior och någon rallytävling med LEO annars har det varit mycket motgångar. Kvällstävlingen skulle inte bli något undantag. Tävlingen började med en dålig start, körde upp mig men fick en svartflagg. Faktiskt befogad, men man måste ju prova..... Oscar körde ihjäl sin första motor för året efter en liten tur på kurbsen. Jonas kämpade på under dagen och gjorde några riktigt bra starter. Det tråkiga för hans del var sista heatet då en kabel hoppade av tändspolen och bilen dog.

Jag kom tvåa i andra heatet och i sista ledde jag ohotat..... tills det var ett halvvarv kvar. Då rasade lådan och det var färdigkört. Den bilen såldes senare till Skoglund.


Vimmerby och höstens tävlingar kommer i del 2....

4 kommentarer:

  1. Ja undrar när del 2 kommer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som väntar på något gott.... :-)

      Radera
  2. Väntat jättelänge juu :-)

    SvaraRadera
  3. Känner samma som ado:-) god jul på er aif:-P

    SvaraRadera